Tuesday, August 14, 2007

MPAJA...Komunis atau Pejuang Kemerdekaan

Siapa sebenarnya MPAJA...? sebuah pertubuhan berideologikan komunis atau pasukan tentera yang memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.

Banyak pihak kini keliru mengenai Malayan People Anti Japanese Army, MPAJA atau Pasukan Tentera Anti-Jepun ini.

Apakah benar MPAJA berjuang untuk kemerdekaan Tanah Melayu atau ada agenda lain disebaliknya?.

MPAJA, ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya, PKM, semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada tahun 1942 hingga 1945.

MPAJA ditubuh bagi melancarkan serangan gerila terhadap Jepun di Tanah Melayu.

Penubuhan MPAJA pada 1942 disokong penuh oleh British yang tertarik dengan ketegasan PKM menentang Jepun. British menggunakan kesempatan ini untuk bekerjasama dengan MPAJA.

Serentak itu, British telah mengiktiraf PKM pada tahun 1942 sebaik sahaja British kalah di tangan Jepun.

Seorang putra negara yang menyimpan banyak maklumat dan pengalaman berkaitan MPAJA, mendedahkan hubungan peringkat awal British dengan komunis.

Datuk Seri J.J Raj pernah menjadi ketua polis di beberapa negeri, berkhidmat dalam Polis Diraja Malaysia, PDRM mulai 1947, iaitu dua tahun selepas Jepun menyerah kalah dalam Perang Dunia Kedua.

Apa kata beliau mengenai MPAJA....

"Ya..MPAJA adalah Komunis. MPAJA dalam tahun 1944 dapat banyak bantuan daripada British-sediakan airdrop dan beribu-ribu senjata untuk menentang Jepun...MPAJA dalam masa pemerintahan Jepun 1942 hingga 1945, mereka dalam hutan jalani latihan dan British bantu termasuk hantar pasukan tenteranya untuk sama-sama jalani latihan dengan MPAJA termasuk pegawai polis pun turut serta dalam latihan. Tetapi apabila Jepun menyerah diri, pada masa itu MPAJA mula keluar dari hutan dan ambilalih, masa itu tiada siapa, polis boleh dikatakan amat kurang, jadi MPAJA bermaharajalela lebih kurang 3 bulan".

MPAJA adalah sebuah gerakan bersenjata yang ditubuhkan bukan bertujuan untuk mempertahankan Tanah melayu sebagai tanah air, tetapi kerana sentimen anti Jepun kaum Cina yang berakar umbi sejak konflik China-Jepun dan kerana layanan buruk tentera Jepun terhadap kaum Cina.

Semua orang tahu bahawa negara China dan Jepun mempunyai sejarah politik yang agak panjang.

Bagi orang Cina, perasaan anti Jepun wujud lanjutan daripada perselisihan di antara China-Jepun di Timur Jauh.

Penglibatan Jepun di China akhir kurun ke-19 sehingga Perang Dunia Pertama dan tindakan Jepun menyerang China pada tahun 1937 menambahkan perasaan benci dan marah orang-orang Cina terhadap Jepun.

Oleh itu, kedatangan Jepun ke Tanah Melayu mendapat tentangan daripada orang-orang Cina.

Beribu-ribu orang Cina dibunuh atau diseksa dengan kejam oleh tentera Jepun, tanpa mengira sama ada mereka bersalah atau tidak.

Selain itu, mereka menerima pelbagai sekatan dan tekanan seperti dipaksa membayar cukai kepala, dihalang menghantar wang ke negara China, disekat keluar rumah dan sebagainya.

Ramai orang Cina terpaksa melarikan diri ke hutan dan bertindak balas dengan menyertai Parti Komunis Malaya, PKM.

PKM pula menggunakan kesempatan ini untuk menyatukan orang cina dengan menubuhkan MPAJA bagi menentang Jepun. Peluang PKM terbuka apabila Kuomintang yang menjadi saingan mereka mulai lemah.

MPAJA mempunyai kekuatan antara 4 ribu hingga 5 ribu orang.

Semasa pendudukan Jepun ini juga, kesempatan diambil oleh PKM melalui MPAJA untuk menumpukan usaha menubuhkan negara Komunis.

Menurut Datuk Seri J.J Raj, sebaik sahaja Jepun menyerah kalah dan meninggalkan Tanah Melayu, anggota PKM atau Bintang Tiga telah keluar daripada hutan untuk membalas dendam. Mereka melakukan keganasan dan kezaliman serta bertindak menawan beberapa balai polis selain membunuh ramai anggota keselamatan serta orang awam.

"Komunis itu sebenarnya adalah di kalangan rakyat Tanah Melayu yang masuk dalam hutan tujuan menentang kerajaan Malaya dan menubuhkan Republic Comunist Of Malaya, itulah tujuannya. Daripada tahun 1948 hingga 1952, lebih kurang 10 tahun mereka berada dalam hutan dan menentang kerajaan. Pada masa itu, mereka menembak, membunuh polis dan Pasukan Keselamatan. Boleh dikatakan pada tahun 1947-1948 tentera Malaya, Polis masih lemah dan tidak cukup kelengkapan. Bagaimanapun, pada 1950, polis mula kuat dan sudah cukup latihan dan mula bertindak untuk menentang komunis".

PKM juga melakukan serangan terhadap pasukan polis yang keseluruhannya terdiri daripada orang-orang Melayu, pemimpin-pemimpin kampung dan orang-orang Cina yang dicap sebagai pembelot.

Mereka menggunakan latihan dan persenjataan yang dibekalkan oleh British ketika melawan Jepun untuk membunuh orang awam dan menentang pasukan keselamatan selepas perang berakhir.

Gerakan ganas itu telah menyebabkan lebih 10 ribu anggota tentera, polis dan orang awam cedera atau terbunuh.

Tindakan itu terus berlarutan sehingga British kembali semula ke Tanah Melayu dengan membawa rancangan untuk menubuhkan Malayan Union.

Kini ramai yang keliru dengan status MPAJA. Mereka menganggap anggota MPAJA adalah pejuang kemerdekaan. Apa yang sebenar ialah, anggota MPJA merupakan alat PKM untuk menentang Jepun bagi menubuhkan sebuah negara Komunis di Malaya ketika itu.

PKM dan MPAJA tidak terlibat dalam membawa kemerdekaan Tanah Melayu. Ketika Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman berjuang mendapatkan kemerdekaan daripada British secara aman, PKM kembali ke dalam hutan dan melakukan kegiatan subversif serta melakukan pembunuhan dan sabotaj.

Kegagalan rundingan Baling 1955 menunjukkan bahawa PKM lebih suka menggunakan kekerasan dan bukan demokrasi.

Pembinaan sebuah memorial dan tugu memperingati perjuangan komunis menentang penjajahan Jepun di Tanah Melayu oleh Gecinta di Taman peringatan Nilai, Negeri sembilan telah mengundang kontroversi.

Memorial itu dibina untuk memperingati 18 orang pemimpin MPAJA yang dibunuh oleh tentera Jepun akibat pengkhianatan pemimpin kanan mereka sendiri pada 1 September 1942.

Memorial tersebut terpahat perkataan "Hero 1 September".

Manakala sebuah tugu peringatan yang dibina bersebelahan dengan memorial itu dipahat dengan perkataan: "Sebuah monumen memperingati hero-hero Malaya dalam gerakan menentang penaklukan Jepun 1941 hingga 1945".

Persoalannya, wajarkah pengiktirafan sebesar itu diberi kepada MPAJA yang umum mengetahui, hanya berjuang berdasarkan iedologi dan bukannya perjuangan untuk memerdekakan Tanah Melayu.

Ramai pihak menyuarakan rasa tidak senang terhadap pembinaan memorial itu yang dibimbangi hanya akan mengundang kekeliruan.

Datuk Seri J.J Raj menyangkal pendapat segelintir pihak yang menganggap Jepun dan komunis turut memainkan peranan ke arah kemerdekaan negara. Menurut beliau, kedatangan Jepun serta Komunis ke Tanah Melayu sebenarnya hanya mempunyai agenda dan kepentingan peribadi.

"Ramai orang claim dia yang jadi pejuang kemerdekaan. Itu hanya khabar angin, Jepun hanya ingin menakluki negara-negara Asia Tenggara dan Malaya satu daripadanya. Kedua, kerana pengganas komunis, British serah diri itu adalah salah. Tujuan komunis adalah untuk tubuhkan Republic Comunist Of Malaya, jadi bagaimana kita kata mereka yang bawa kemerdekaan....orang pertama pejuang kemerdekaan ialah Dato' Onn Jaafar..the greatest Worrior..bekerjasama dengan united all Malaya untuk capai kemerdekaan Malaya..kemudian Dato' Onn serah kepada Tunku Abdul Rahman yang berunding dengan British untuk kemerdekaan."

Tidak dinafikan orang cina turut memainkan peranan dan memberi sumbangan ke arah kemerdekaan serta pembangunan negara.

Penglibatan dan sumbangan orang cina seperti Tun HS Lee dan Tun Tan Cheng Lock yang menyertai rombongan menuntut kemerdekaan daripada British yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman tidak boleh diperkecilkan.

Sebaliknya MPAJA atau PKM hanya menentang Jepun kerana ideologi mereka untuk menubuhkan negara Komunis di Malaya bukan untuk membawa demokrasi dan kebebasan.

Komuniti Bestari, Lawas, Sarawak

Suku kaum Lun Bawang di Sarawak kaya dengan hasil kraftangannya yang unik dan ada nilai komersil. Paling istimewa ialah pakaian, topi dan kraftangan daripada kulit pokok terap.

Hasil-hasil kraftangan itu dipasarkan oleh penduduk di Komuniti Bestari Kampung Tang Itong, Lawas, Sarawak.

Lun Bawang bermaksud orang tempatan atau orang pribumi. Suku kaum ini berasal dan tinggal di kawasan tanah tinggi pedalaman Borneo merentangi sempadan Kalimantan Timur, Brunei, Sabah dan Sarawak.

Di Sarawak, majoriti Lun Bawang kini tinggal di sepanjang sungai Lawas, Trusan dan Limbang. Suatu ketika dahulu, pakaian kaum lelaki masyarakat Lun Bawang diperbuat dari kulit kayu yang dinamakan 'kuyu talun'.

Kepandaian penduduk di K-Bestari Kampung Tang Itong, Lawas, Sarawak membuat pakaian dan kraftangan daripada kulit kayu amat mempesonakan. Kraftangan itu diusahakan sejak 10 tahun lalu dengan kerjasama Jabatan Pertanian yang menyediakan sebuah bengkel kraftangan, bersebelahan Anjung Bestari.

Dalam menghasilkan kraftangan dari kulit pokok terap ini batang kayunya perlu disalai sebelum kulitnya dapat dikupas. Proses menyalai ini penting bagi memastikan kulit yang dihasilkan bermutu tinggi dan warna asli dikekalkan.

Bagi menambah kukuh, kulit kayu itu akan direndam seharian, dan dikeringkan.
Setelah dilekangkan daripada batangnya kulit kayu diketuk sehingga menjadi lembut.
Selepas dijemur kering, kulit kayu ini yang sudah berhelai seperti kain akan dipotong dan dijahit menjadi baju, topi dan pelbagai kraftangan lain.

Sepasang baju boleh disiapkan dalam tempoh seminggu dan dua hari bagi topi.
Kraftangan ini dijual pada harga antara 20 hingga 300 ringgit.

Menurut Pengerusi K-Bestari Kampung Tang Itong, Suut Kurus, tiada masalah untuk mendapatkan bahan mentah bagi menghasilkan kraftangan kerana pokok terap amat mudah didapati di kawasan hutan sekitar kampung Tang Itong.

Kepelbagaian kaum penduduk Sarawak, terutama masyarakat peribuminya ditandai dengan kekayaan khazanah muzik, seni dan adat resamnya. Salah satu daripada tujuh kumpulan etnik terbesar yang kaya dengan adat resam dan budaya ialah masyarakat Lun Bawang.

Keindahan dan kepelbagaian unsur seni budaya Lun Bawang dapat disaksikan kalau berkunjung ke K-Bestari Kg Tang Itong, Lawas.

Pancaragam buluh atau "bamboo band" antara bentuk muzik tradisi Lun Bawang di Lawas, Sarawak yang masih kekal untuk kita nikmati hingga kini.
Malah wujud pancaragam buluh yang hampir kesemua alat muzik yang dimainkan di dalamnya diperbuat daripada buluh. Alat-alat utama ialah seruling dan base.

Persembahan pancaragam buluh pernah dicatatkan dalam "Malaysia Book Of Records" sempena Pesta Lun Bawang pada tahun 2003.

Untuk menentukan kelangsungan muzik yang unik itu K-Bestari Kampung Tang Itong, Lawas Sarawak menubuhkan sebuah kumpulan muziknya sendiri. Kumpulan Pancaragam Buluh K-Bestari Kampung Tang Itong memikul tanggungjawab berat iaitu menyaingi pengaruh dengan muzik dari luar.

Kumpulan ini ditubuhkan sekitar tahun 1970-an dan aktif membuat persembahan hingga ke Sabah dan Brunei.

Kalau berkunjung ke K-Bestari Kampung Tang Itong di Lawas, Sarawak ini, para tetamu berpeluang menyaksikan kehidupan seharian dan adat tradisi masyarakat Lun Bawang.
Para tetamu akan disambut dengan penuh tradisi termasuk persembahan tarian budaya etnik ini yang dinamakan "Busak Pakui" bermaksud "Bunga Mekar" yang menggambarkan peri kecantikan anak gadis Lun Bawang.

Tetamu juga akan dihidangkan dengan makanan dan kuih-muih tradisi masyarakat Lun Bawang. Paling unik ialah beras dibungkus dengan daun pisang sebelum dimasak dan dimakan bersama daging atau ikan yang telah diperam dengan garam serta disimpan di dalam buluh selama lebih sebulan.

Hidangan itu dinamakan 'telu', rasanya masam masam masin dan sangat digemari masyarakat Lun Bawang.

Kerjasama dan perpaduan erat menjadi ciri budaya Komuniti Bestari Kampung Tang Itong, Lawas, Sarawak. Hasilnya K-Bestari ini terus aktif dan mampu bergerak seiring pembangunan pesat negara meskipun terletak jauh di pedalaman.

Komuniti Bestari Kg. Tang Itong, Lawas, Sarawak ditubuhkan pada bulan Julai 2001 dan diluluskan pendaftarannya pada tahun 2004. K-Bestari ini terletak dalam kawasan pentadbiran Daerah Lawas.

Dahulunya, penduduk di K-Bestari ini terpaksa berjalan kaki sejauh 12 kilometer untuk ke pekan Lawas, iaitu pekan terdekat dengan perkampungan mereka. Namun hasil kerjasama penduduk dan pemimpin masyarakat, mereka mampu mengecapi pembangunan sepertimana penduduk di luar bandar yang lain.

Pelbagai kemudahan disediakan termasuk jalan raya berturap dan bekalan elektrik serta air. K-Bestari Kg. Tang Itong merupakan sebuah kampung tradisional yang majoriti penduduknya suku kaum Lun Bawang.

Di kampung ini ada hampir 300 penduduk...70 peratus daripadanya petani, 20 peratus kakitangan kerajaan manakala selebihnya bekerja sendiri atau dengan pihak swasta.
Bersandarkan amalan "Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing", aktiviti gotong royong menjadi amalan penduduk di K-Bestari Kampung Tang Itong dalam usaha mengindahkan kampung.

K-Bestari Kampung Tang Itong juga kaya dengan sukan rakyat yang unik dan mampu menarik perhatian pelancong. Menerusi aktiviti bersukan, masyarakat setempat berpeluang mengenali antara satu sama lain sekaligus dapat mengeratkan lagi hubungan mereka.

Tidak lengkap aktiviti yang dianjurkan, jika tidak melibatkan penyertaan penduduk di kampung-kampung bersebelahan. Inilah yang menjadikan Komuniti Bestari ini amat disenangi dan penduduknya pula mudah didampingi.

Assalamualaikum!!!

Hai! saya orang baru...kepada sesiapa yang terlibat secara langsung atau tidak sebagai yb (yang berblog) lawatilah blog saya ini.